fredag 6. mai 2011

Koi & sånn

Det er kos med hagedam, men om noen trodde det bare var å grave ett hull, for så å fylle det med vann, så tok de litt feil...

Det er ett eller annet hele tiden, det er stadig noe som må 'flikkes' på, en plante som må flyttes, en stein som er helt feil. Det er faktisk en stor del av KOSEN med hagedam det. Og har man i tilegg ett par koi oppi der, ja da er det LYKKE å se at de koser seg. På tross av kaldt vann...

Det som ikke er så moro, er når ting går galt... Først hadde vi en lekk i slangen som skulle pumpe vannet fra filteret og ut i dammen, og så hadde vi ett tett rør den andre veien... Det er sånne ting som gjør at luggen min kryper lengre og lengre bakover på hodet...

Ellers er det jo mange andre ting man også kan glede seg over, Echinocereus viridifloris for eksempel. En av veldig få kaktuser, for ikke å si planter, med grønne blomster. Ikke mange dagene til den åpner seg for fullt. Dette er faktisk en kaktus som med rette forhold kan leve UTE i norge, den klarer helt ned til -30. Ikke at jeg har turt å sjekke det enda, men en gang blir jeg kansje tøff nok...

Og som om ikke det var nok, så er jo alle småkrypene våknet til liv. De vi elsker, og de vi hater. Personlig elsker jeg teger ('bærfis') og edderkopper, mens jeg hater veps og liljebiller... Bildet til høyre tror jeg er en Pardosa edderkopp. En av de det kryr av. Man kan jo ikke annet enn å elske sånne søte kryp...

Og hva med klegg? Det er ikke nødvendigvis favorittdyret mitt når jeg er på stranda, men når jeg kommer hjem igjen og sjekker bildene, ja da blir det nesten så jeg ønsker meg sånne solbriller selv... Bildet viser foresten en Kuklegg, Tabanus bovinus som den heter så fint på latin. Bovinus betyr vel noe i nærheten av klovdyr tror jeg, så da vet vi hvems blod hun foretrekker :) Det er foresten bare damene som drikker blod, det trenger de for å få proteiner til å lage egg...

Jo, på tross av at det fortsatt er minusgrader om nettene her oppe, så er det mye å glede seg over!

2 kommentarer: